Ord for Livets Vann 2024

«Himmelsk Perspektiv» er vårt ord for 2024. Dette finner vi i Paulus’ brev til Efeserne kap. 2 og
versene 4 – 7. Fokuset er hentet fra det sjette verset hvor det sies at han «satte oss sammen med
ham i den himmelske verden i Kristus Jesus». Hva betyr dette for oss i dag? Noe kan vi hente ut fra
bønnekampanjen vårt kirkesamfunn Foursquare har fokus på i første del av året, nemlig «praying the
Word» eller på norsk å «be Guds Ord».
Våre bønner har ofte utgangspunkt i våre egne behov, noe som er helt Ok, men vi ser også at Bibelen
gir oss et innblikk i et annet perspektiv, vi kaller det «himmelsk perspektiv». Fra Bibelen ser vi at
bønn kan ta utgangspunkt i hvordan Gud gir seg tilkjenne når han omtales. Enten personlig, som når
han vandrer i den svale kveldsbrisen, eller majestetisk som hos Jesaja eller Esekiel. Salmene er ofte
benyttet i GT, men også flittig i NT og av de første kristne. Før Jesus skulle møte sine siste timer,
synger han det som var vanlig for det jødiske folket i forbindelse med påskefeiringen, lovsangen
hentet direkte fra Salmene. Salmene var hans styrke i møte med lidelsen. Høysangen viser
kjærlighetsrelasjonen vi har til vår Herre, og han til oss. Profetene sine bønner er rike på
syndsbekjennelse på vegne av folket, majestetiske proklamasjoner og profetiske handlinger. Jesu
bønner viser ikke bare hvordan han ba, men også hans relasjon til Faderen og hans vaner. Apostlenes
bønner gir ytterligere et perspektiv, dette fordi vi er over i en tid hvor Jesus faktisk har satt seg på
tronen ved Faderens høyre side. Dette har stor betydning for vårt bønneliv, siden teksten sier at vi er
satt sammen med ham. Det er ingen tvil om at vi får et nytt perspektiv når vi ber Bibelens bønner.
En annen side ved et himmelsk perspektiv, er at vi ser ting fra en helt annen vinkel. Vi lever i et
jordisk perspektiv, men glemmer ofte at vi har en helt annen tilnærming til vår tilværelse. Dette
gjelder ikke i første omgang «evighetsperspektiv», vi har det også, men det himmelske perspektiv gir
oss en bedre synsvinkel på grunn av overblikket. Det jordiske perspektiv er nærsynt og tidsbegrenset,
men det himmelske perspektivet ser utover våre jordiske begrensninger. Dette er Guds perspektiv,
Gud har helt andre ressurser til disposisjon enn vi ser i et jordisk perspektiv.
Denne posisjon som Bibelen sier at vi har del i, hva betyr dette for oss i hverdagen? Dette skal vi
belyse gjennom 2024.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.