Derfor følger jeg Jesus!

Filem 1:3 ”Nåde være med dere og fred fra Gud, vår Far, og Herren Jesus Kristus!”

Vi som følger Jesus Kristus er ikke tilhengere av en religion. Det er himmelvid forskjell på det vi holder på med og det som bedrives i samtlige religiøse systemer. Religion kjennetegnes av Regler, Ritualer og Riter for om mulig å behage gud eller fortjene noe bedre enn det man egentlig gjør.

For meg er det fire områder som definerer det å følge Jesus Kristus og som skiller oss fra alle religioner. Avsnittet fra Filemon løfter frem disse fire områdene på en flott måte.

Nåde være med dere.

Alle religiøse systemer omtaler barmhjertighet, dvs at man slipper noe man har fortjent.
Ofte er dette forbundet med at man må bringe et offer av noe slag. Dans, gaver, offer, selvplaging osv. Mange opplever også kristendommen slik. Jeg må gjøre noe for å slippe straff. I Guds rike er det ikke slik.
Bibelen sier at kun én ting er alt som skal kreves – omvend deg! Omvendelse er ikke en gjerning, det er å slutte å gjøre egne forsøk og akseptere Guds løsning for oss. Guds løsning er nåde.
Nåde er å få noe som vi ikke har fortjent.
Vi tilbys nåde og det er ikke noe vi kan gjøre for å få den. Gud gir den til oss. Det er det vi kaller frelse. Frelse er ikke at vi finner Ham, men at Han finner oss.
I samtale med mennesker som ikke følger Jesus er det dessverre ofte ved barmhjertighets argumenter mer enn nådens argumenter at man vil overbevise dem. Det sies for eksempel: om dere ikke vender om, så går dere fortapt. Da blir frelse først og fremst at man slipper straff, men frelse er jo noe man får som vi ikke har fortjent. Han vil gi oss sin tilgivelse, sin frelse, sin fred, sin renselse, sin styrke, sin visdom, sin kunnskap, sin natur, sin kraft.
Når frelse blir å reddes fra fortapelse har man på en måte nådd målet når man sier ja til Jesus. Når nåden er grunnlaget for frelse ser man at det er en dør inn i et uendelig rike hvor man vandrer med Jesus i alle ting.

Nåden er noe som følger oss i hele vandringen med Jesus. Det vil si at denne nåden er ikke bare noe som skjer en gang, den går med oss og er konstant tilstede i våre liv. Like lite som du kunne gjøre deg fortjent til å få den, like lite kan du arbeide for å beholde den.
Derfor følger jeg Jesus.

Fred fra Gud.

Fred fra Gud beskriver konsekvensen av frelsen vi har fått fra Gud. I vår vandring med Ham opplever vi freden på flere plan. For det første så har fred fra Gud utgangspunkt i Hans nåde. Det betyr at vi ikke kan gjøre noen gjerninger for å få del i denne freden. Den er gave som mottas med et takk.
Guds fred har Guds kvalitet over seg. Den er noe annerledes enn det vi oppfatter som fred. Vi har lett for å tenke på fred som en følelse eller at det er stille. Gud definerer hva denne freden innebærer, ”Han er vår fred!”. Når Gud gir oss sin fred så er det noe som er knytte til hvem Han er. Han er vår fred og lar seg ikke påvirke om alt raser rundt oss. Dette er en fred som overgår all vår forstand, derfor vi kan ha fred midt i våre uforutsigbare liv.
Derfor følger jeg Jesus.

Gud vår Far.

Gud vår Far handler om en utrolig intimitet med Gud. Vandringen med Jesus er ikke et religiøst system, men å leve i en nærhet med Ham. Det omtales på ulike måter i Guds ord.
Det første området er en Fars omsorg. Pga vår falne verden er dette et bilde som kan være forstyrret på mange måter. Forsøk å se bortenfor alt slikt og tenk deg en kjærlig far som bare har det beste i tanke for deg. Som i lignelsen om ”den kjælige far” (Luk 15) som kommer løpende mot sin sønn som har ødelagt alle ting for seg selv, som har mislykkes i å få det til. Vår Gud omtales som en Far som søker oss i våre mislykkede forsøk. Dette er helt forskjellig fra det du finner i religionens verden.
Videre kan vi møte Gud i Bønn.
I Islam er bønn hovedsaklig å sitere noen vers fra koranen. Du ville ikke våge å be om noe for egen del innfor Allah, for alle ting som skjer er Allah’s vilje. Vi kan ikke endre Allah’s vilje på noen måter, men må innfinne oss med det som skjer. Det samme fatalistiske synet finner man også i hinduismen. I Buddhismen må man bare finne seg i hvordan det går. Det er opp til deg å takle alle livets utfordringer. Du er overlatt til deg selv å finne ut av livets vanskeligheter.
Bønn for oss som følger Jesus er å søke Gud som kan både trøste oss, styrke oss og gjøre noe med ulike situasjoner i livet. Mange kan fortelle om det vi kaller bønnesvar. Konkrete situasjoner hvor man opplever at Gud ikke er passiv tilskuer eller bare hevet over våre trivielle problemer. Han griper inn i våre liv på alle mulige og umulige måter.

Videre sier Bibelen at vi kan komme frimodig innfor Gud. Bibelens Gud er opphøyet fra det menneskelige slik det er i alle religioner, men forskjellen er at vi kan komme frem for Gud med frimodighet.
Derfor følger jeg Jesus.

Herren Jesus Kristus.

Vi som følger Jesus er Kristus sentrerte. De fleste religioner kunne klart seg uten sine guruer eller grunnleggere, men for oss dreier alt seg om Jesus Kristus. Tar du bort Jesus fra vår tro hva har man da? Han er opphavet til alle ting. Han opprettholder alle ting. Vi dannes mer og mer til Hans bilde. Han er sentrum for alt det vi holder på med.

Jesus Kristus handler om at Gud ble menneske. Mange religioner kan akseptere at Jesus var en person, men om han var Gud er det stor uenighet om. Det var hovedgrunnen til at fariseerene ropte på dødsstraff. Det var en spott at Jesus kalte seg Gud.
For oss som følger Jesus så er dette noe av Guds storhet. Han ble ikke sittende i himmelen i all evighet, han kledde av seg sine guddommelige egenskaper og ble et menneske som oss. Han ble født av en kvinne og var en hjelpeløs baby som ble tatt hånd om av sin mor. Han var barn, gikk på skole, fikk en jobb og opplevde på alle måter det vi opplever. Det at vår Gud har vært menneske gjør at jeg vet at Han forstår når jeg ber.

Gud dør for oss. Nå er vi inne på det som virkelig skiller det å følge Jesus fra alle religioner. Mange er de vise menn som har bedt oss om å følge dem, men det er bare én Gud som har gått i døden for å redde oss. I de fleste religioner er denne tanken helt uhørt. Det rokker ved hele gudsbildet at deres gud skulle gjøre noe slikt, det er totalt umulig at slikt kan skje. Alle religioner går ut på å søke oppover til gud på ulike måter. I den kristne tro er det helt motsatt på den måten at Gud søkte nedover for å løfte oss oppover. Jesus var Gud og døde på et kors for å ta bort det som er opphavet til alle verdens problemer og ondskap. Derfor kan vi løfte våre hoder og se oppover.

Han stod opp fra graven for oss. Som kjent ble ikke Jesus i graven, men stod opp for å demonstrere at ingenting har makt over ham. Døden vil overvinnes til slutt for oss alle. Han gir oss et håp som er urokkelig i møte med alle livets utfordringer. Det er forankret i at Han stod opp fra graven. Min tro bygger ikke bare på en historisk person som talte viselig, men én som gikk gjennom døden til en oppstandelse og er derfor den som har makt til å gripe inn i mitt liv og hjelpe meg i møte med alle livets problemer.

Derfor følger jeg Jesus!

Erik Jensen

2 Comments On “Derfor følger jeg Jesus!”

  1. Tom McMurray

    A belated Happy 50th Brother!

    Have a great day.

    Best regards,
    Tom

  2. Helle

    Jeg ble glad når jeg leste dette! Jeg har en mann som er på vei inn i jehovas vitner og det har blitt endel vanskelige duskusjoner. God å lese om andre som har samme syn på hvem Jesus er. Be gjerne for mannen min. ♡ Gud velsigne deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.