Blir 2016 et Godt Nytt År?

Det er ikke meningen å finne frem en spåkule for å se hva det nye året vil bringe, men å stille seg spørsmålet om vi kan påvirke hvordan dette året skal fortone seg.

Man finner vanligvis to hovedtanker til å forholde seg til livet. Den ene er “det som skjer det skjer”. Dette er en slags skjebnebestemt tenkning som er svært likegyldig og tiltaksløs til livet. “Vi må bare ta det som kommer”, hører man ofte som et uttrykk for denne tenkningen.
Den andre tenkningen er på mange måter lik den første, men preges av at alt er forutbestemt. Forutbestemmelsen kan skyldes en rekke forhold, men den er så fastlagt at vi ikke har noen mulighet til å påvirke det som skjer oss. Faktum er at man skal ikke kjempe mot det som skjer for det er uunngåelig.

Bønn forandrer
Sannheten er at begge disse tankerekkene er feil. Bibelen gir oss et godt blikk inn i begge disse tankerekkene, men viser oss tydelig at vi er blitt tildelt en mulighet som vi dessverre ikke benytter ofte nok. Bønn og faste er en vei Gud har gitt oss til å være med på det som skjer både på det personlige plan, det lokale plan og det nasjonale og internasjonale plan.
Det er en ufattelig mulighet som gjør at enkle mennesker kan vende seg til Gud og endre nasjoners retning til det bedre. I vår rasjonalistiske verden har vi lett for å avskrive bønnens vei for vi kan ikke alltid observere hva som skjer som svar på våre bønner. Det er derfor Bibelen er så tydelig i sin omtale av bønnens mennesker og hva de fikk utrettet gjennom sine bønner. Der leser vi ikke bare hva som skjer med den som ber, men kan ofte lese om hva som skjer på Guds trone når vi ber. Bibelens tale er klar, når vi ber setter vi himmelen i bevegelse. Dette vil forandre oss og alt det som omgir oss. Dette vil bestemme om 2016 blir et godt nytt år eller ikke.

Som svar på dette har Foursquare utfordret hele sin 8 millioner sterke medlemsmasse i alle verdens land til 21 dager med bønn og faste. Du finner mer om dette ved å følge linken til en daglig bønneplan. Engasjer deg, våg å kaste deg på denne bønnen mulighet. Da er du med å setter tonen for dette året. En bedre måte å begynne det nye året skal man lete lenge etter.

Bønnens time
Livets Vann har innført bønnes time hver dag kl.12.00. Da ber vi der vi er eller sammen med noen som vi avtaler med. Det blir bønn kl.12.00 på kontoret nesten daglig i denne perioden (kan hende vi ikke klarer å bemanne kontoret hver dag, men om døren skulle være stengt reiser du bare til noen i nærheten og ber der). Hva du gjør i forhold til faste er opp til deg. Før i tiden var det vanlig å faste fra mat, men i våre dager er det tidstyver som sjeler langt mer tid enn mat og tilberedning av dette. Be til Gud og la han vise deg hva du skal faste fra. Det kan være noe nytt hver dag. Saken er å sette av nok tid til å komme frem for nådens trone for å være med på det Gud gjør den dagen.

Med ønske om et velsignet nytt år.

Pastor Erik Jensen

Last ned 21 dagers bønneplan
21_Days_of_Prayer_Page_01

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *